Det er lidt på mode at bashe sociale medier, og det er der mange grunde til. De fleste sociale medier er gratis, og når en ydelse er gratis, er du produktet. De høster og sælger dine data til tredjepart, og ved siden af det har de til tider et lidt afslappet forhold til misinformation og hadske ytringer. Men kun de færreste af os formår at slette vores profiler, for sociale medier kan også være meget nyttige.
Vi kan jo følge med i, hvad der sker i hinandens liv, og vi kan få på sekunder lufte vores holdninger for hele verden, om end vi nok sjældent tænker over, hvor langt fx vores kommentarer faktisk når.
Spild ikke dine kræfter
At folk bliver ved med at bruge sociale medier betyder også, at din virksomhed bør overveje at få en tilstedeværelse på disse. Imidlertid er det nemt at spilde kræfter på SoMe-marketing, hvis du ikke ved, hvad du gør. En lidt kedelig virksomhedsprofil på Facebook med et profil- og bannerbillede og ellers intet andet, end du finder på Krak, er ikke synderligt imponerende rent marketingmæssigt.
Men hvordan gør du så? I stedet for at opfinde den dybe tallerken selv, så kan du søge hjælp fra professionelle social media konsulenter. Uanset om vi fx taler marketing på Facebook, Instagram, LinkedIn eller Snapchat, kan det svare sig at lade folk, der ved, hvad de gør, hjælpe dig godt i gang.
Hvilke kunder vil du nå?
Har du tænkt over, hvilke målgrupper du ønsker at nå på de forskellige sociale medier? Hvis svaret er nej, er det nok noget, du burde gøre. Det er nemt at falde for fristelsen og sige, at du laver B2B-marketing på LinkedIn og B2C-marketing alle andre steder, men det vil ofte være forkert. For det er faktisk meget muligt at nå erhvervskunder via Facebook, når bare du griber opgaven an på rette vis.